21/06/2012

Дозволів ДАІ на перевезення небезпечних вантажів більше немає?

Законом України «Про внесення змін у деякі закони України у відношенні упорядкування міжнародних (!) автомобільних перевезень» була змінена стаття 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», що визначає перелік документів, на підставі яких здійснюються внутрішні (!) вантажні перевезення. Так які ж все-таки перевезення регулює цей Закон.

Відповідно до нової редакції статті обов'язковими документами для водія під час внутрішнього перевезення вантажів є:

 1. Посвідчення водія відповідної категорії.

 2. Реєстраційні документи на транспортний засіб.

 3. Товарно-транспортна накладна або інший, вказаний законодавством, документ на вантаж.

 4. Інші документи, передбачені законодавством.

У випадку перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених вище, обов'язковими документами також є:

 5. Ліцензійна картка.

 6. Свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів.

 7. Свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі.

 8. Письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

Як можна помітити, у списку прямо не згадується погодження маршруту дорожнього перевезення небезпечних вантажів Державтоінспекцією МВС України. Однак воно підпадає під 4 пункт наведеного вище переліку перевізних документів. 

Велике значення мають заключні положення Закону України «Про автомобільний транспорт», які говорять, що до приведення законодавства України у відповідність до цього  Закону, інші закони й нормативно-правові акти застосовуються тільки в тій частині, яка йому не суперечить.

На жаль не вказується, як бути із суперечними один одному частинами Закону України «Про автомобільний транспорт». Наприклад, ліцензія видається тільки на надання послуг з перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом. До ліцензії на кожний транспортний засіб видаються ліцензійні картки. Однак відповідно до статті 48 цього Закону ліцензійна картка є обов'язковим документом для водія під час перевезення небезпечних вантажів, навіть у тих випадках, коли перевезення здійснюється приватною особою або для власних потреб підприємства.

Також багато перевізних документів, які в певних випадках повинні бути на транспортному засобі під час перевезення визначених небезпечних вантажів, не були згадані в цій статті Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів». Наприклад, свідоцтво про завантаження великого контейнера/транспортного засобу, затвердження умов перевезення.

Тому якщо ви побачите у себе під будинком бензовоз або під стадіоном мікроавтобус із феєрверковими виробами або іншими вантажами підвищеної небезпеки  – не дивуйтеся. Тепер це майже законно, незважаючи на серйозну загрозу для людей!

Слід зазначити, що погодження маршрутів дорожнього перевезення небезпечних вантажів залишилися в законах України «Про перевезення небезпечних вантажів» і «Про перелік документів дозвільного характеру».

Цією статтею я не прагну наштовхувати перевізників небезпечних вантажів на певні думки або нав'язувати свої думки. Кожний з перевізників, які прочитали цю статтю, нехай робить для себе висновки сам. Підприємництво за визначенням є діяльністю, яка здійснюється на свій страх і ризик. Враховуючи вкрай неврегульоване законодавство України по висвітленому в статті питанню, ризик, безсумнівно, існує.