20/06/2020

Незвичайний небезпечний вантаж класу 1 (1.4S)

Перевезення вибухових речовин і виробів, віднесених до класифікаційного коду 1.4S, зовсім несхоже на перевезення інших небезпечних вантажів класу 1, оскільки під час їх перевезення знімається безліч обмежень, властивих перевезенню небезпечних вантажів класу 1, які стосуються деяких учасників перевезення й контролюючих органів. Це відбувається тому, що вибухові речовини й вироби підкласу 1.4, групи сумісності S відносяться до транспортної категорії 4, і до перевезення таких вантажів у будь-яких кількостях застосовується правило 1000 пунктів.

Можливість використовувати такі звільнення під час перевезення небезпечних вантажів із класифікаційним кодом 1.4S обумовлена тим, що будь-які небезпечні наслідки їх випадкового вибуху не виходять за межі упаковки. І навіть у випадку ушкодження упаковки вогнем усі ефекти вибуху або розкидання не будуть суттєво перешкоджати прийняттю протипожежних або інших аварійних заходів у безпосередній близькості від упаковки. 

Знак небезпеки для небезпечного вантажу ADR класу 1 з класифікаційним кодом 1.4S

Зупинимося докладніше на цих звільненнях.

Звільнення для перевізника небезпечного вантажу із класифікаційним кодом 1.4S

Для перевезення вибухових речовин і виробів із класифікаційним кодом 1.4S перевізникам не потрібно використовувати транспортні засоби EX/II і EX/III, укомплектовувати транспортні засоби табличками оранжевого кольору, великими знаками небезпеки, ADR-комплектом, додатковими вогнегасниками. Не потрібно також шукати водія, у якого на зворотному боці свідоцтва ДОПНВ проставлена цифра «1».

Звільнення для водія, що перевозить небезпечний вантаж із класифікаційним кодом 1.4S

Водіям, що перевозять вибухові речовини й вироби з класифікаційним кодом 1.4S, не тільки не потрібно проходити спеціалізований курс підготовки з перевезення речовин і виробів класу 1, а взагалі не потрібно проходити курси ADR, для того щоб перевозити такі вантажі, незалежно від їх кількостей.

Крім того, водієві не потрібно маркірувати транспортну одиницю табличками оранжевого кольору, а транспортні засоби – великими знаками небезпеки (навіть у випадку перевезення на транспортному засобі на поромі). Водієві також дозволяється брати пасажирів.

Звільнення для навантажувача небезпечного вантажу із класифікаційним кодом 1.4S

Перед навантаженням вибухових речовин і виробів із класифікаційним кодом 1.4S навантажувачу не обов'язково перевіряти наявність табличок оранжевого кольору, великих знаків небезпеки, свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія, письмових інструкцій, свідоцтва про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів і ADR-комплекту. Перед навантаженням небезпечного вантажу не потрібно чекати, поки водій заглушить двигун.

Завантажувати такий небезпечний вантаж можна в один транспортний засіб або контейнер з іншими небезпечними вантажами, не маркірованими оранжевими знаками небезпеки, а контейнер не потрібно маркірувати великими знаками небезпеки.

Звільнення для інспектора, що контролює перевезення небезпечного вантажу із класифікаційним кодом 1.4S

Не потрібно контролювати наявність табличок оранжевого кольору, великих знаків небезпеки, свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія, письмових інструкцій, свідоцтва про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів, а також ADR-комплекту. Крім того, не потрібно перевіряти наявність і стан 2-х вогнегасників, достатньо перевірити один.

Тепер подивимося, кому зі звільненнями не так пощастило.

Вимоги для пакувальника небезпечного вантажу із класифікаційним кодом 1.4S

Для пакувальників не передбачено ніяких звільнень, тому для упакування небезпечного вантажу він повинен використовувати тільки тару, що відповідає вимогам ДОПНВ/ADR й має UN-кодування, що підтверджує це. Небезпечні вантажі із класифікаційним кодом 1.4S він повинен упаковувати відповідно до встановленої в Угоді інструкції з упакування з дотриманням загальних і спеціальних положень з упакування, наведених у главі 4.1 ДОПНВ/ADR. До кожної упаковки необхідно прикріпити знак небезпеки, і кожну упаковку потрібно промаркірувати номером ООН і належним відвантажувальним найменуванням.

Упаковка вантажу ADR класу 1 з класифікаційним кодом 1.4S

Вимоги для особи, що заповнює транспортний документ на небезпечний вантаж із класифікаційним кодом 1.4S

Тут ситуація ще складніше, ніж з пакувальником; у транспортний документ потрібно внести всю інформацію про вантаж, включаючи:

  • номер ООН, належне відвантажувальне найменування, класифікаційний код, код обмеження проїзду через тунелі;
  • загальну масу нетто вибухового умісту в кілограмах для кожної речовини або виробу, що має окремий номер ООН, а також загальну масу нетто вибухового умісту в кілограмах для всіх речовин і виробів, на які потрібно заповнювати транспортний документ (правда незрозуміло, навіщо це вказувати під час перевезення вибухових речовин і виробів із класифікаційним кодом 1.4S);
  • загальну кількість і розраховане значення небезпечних вантажів для кожної транспортної категорії відповідно до «правила 1000 пунктів»;
  • під час перевезення феєрверкових виробів під номером ООН 0337 запис: «Класифікація феєрверкових виробів компетентним органом XX, класифікаційний номер феєрверкового виробу — XX/YYZZZZ».

Існують також певні вимоги для перевізника й водія.

Вимоги для водія

Під час перевезення цієї категорії небезпечних вантажів не можна:

  • користуватися вогнем або відкритим полум'ям, курити, використовувати електронні сигарети й аналогічні пристрої поблизу транспортних засобів і усередині них;
  • використовувати переносні ліхтарики з металевими поверхнями, здатними призводити до іскроутворення;
  • розкривати упаковки з небезпечним вантажем.

Заборона куріння для водія при перевезенні вантажу ADR класу 1 з класифікаційним кодом 1.4S

Вимоги для перевізника

Необхідно більш уважно перевіряти дотримання процедур класифікації виробником, оскільки неправильна класифікація небезпечного вантажу може автоматично призвести як мінімум до того, що для перевезення буде обрано неправильний транспорт. Такий випадок, наприклад, відбувся в Нідерландах, куди прибув контейнер з піротехнікою 1.4S (так у всякому разі вказав відправник). Нідерланди, як перша країна-учасниця ДОПНВ/ADR на шляху проходження небезпечного вантажу, перекласифікувала його в 1.1C. У результаті транспортний засіб, поданий під завантаження, виявився непридатним до перевезення цього небезпечного вантажу, а у водія не було свідоцтва ДОПНВ з необхідними відмітками. Як наслідок, перевізник не зміг здійснити перевезення.

Такий от безпечний небезпечний вантаж, і правила його перевезення не зовсім звичайні. Дотримуйтеся їх і у вас не буде проблем у дорозі.